image1

Fra yogaskeptiker til fan – og hurtigere løber!

Havde nogen for blot 2 måneder siden spået løbeafhængige Carsten Holmgaard med ugentlige 40-45 km i løbeskoene en fremtid som afhængig af “Løberhilsner” og yogaudstræk også, havde han rystet på hovedet og slået en hånlatter op.

Men et tabt væddemål til kæresten, Anette, betød Carstens mere eller mindre ufrivillige deltagelse – og dermed yogadebut – på min workshop “Yoga for løbere og luntere” tilbage i marts måned – en oplevelse, som skriver sig ind i 44-årige Carstens historie som værende en øjenåbner af dimensioner.

Er det bare dét?!

Det var både ukendt og lettere angstprovokerende land, fortæller Carsten, der godt var klar over, at yoga også kan være en sveddryppende disciplin, som ikke kun er forbeholdt smidige piger. Måske netop derfor havde han lidt pres over at skulle lægge krop til workshoppen den lørdag eftermiddag i marts.

De bange anelser om, hvorvidt han kunne finde ud af det dér på yogamåtten og undgå at blive helt til grin, blev hurtigt afløst af en følelse af rent faktisk at kunne være med, og tiden fløj af afsted. “Er det ikke mere end dét?” tænkte han hurtigt ret lettet og fik bugseret sig ind i både Stående Due og Liggende hasestræk, som i dag er Carstens favoritter – yogaøvelser, som han konsekvent laver efter hver løbetur (se foto øverst)

– Hvordan mærker du, at yoga har forbedret dit løb på de 2 måneder, der nu er gået?

De yogastræk, jeg laver efter løbet, for primært at smidiggøre hofter, baglår og lægge, og som det tager 10-15 min. at lave, har betydet, at jeg ikke længere kramper efter løbeturene i baglår og lægge.

Den stivhed, og de problemer, jeg har døjet med i den ene hofte i årevis, er forsvundet, og jeg har lettere ved at skubbe fra, når jeg løber nu. Det har optimeret min løbestil, og jeg skal anstrenge mig mindre.

Når jeg varmer op med nogle Løberhilsner, ryger min puls heller ikke op i starten af løbet, som hidtil, og det gør, at det føles mere ubesværet, ligesom jeg er mere fokuseret, når jeg løber. Desuden restituerer jeg markant bedre. Hvor det tidligere tog mig to døgn, tager det mig nu kun 12 timer.

Personlig rekord med 31 minutter

I weekenden til Copenhagen Marathon løb Carsten sit 4. maraton. Han havde sat sig som mål, at han ville forbedre sin tid med 30 minuttter siden sidst – som var for halvandet år siden.

Det er en træt, men glad Carsten, som lægger vejen forbi Politikens yogatelt efter løbet, hvor jeg guider ind i 15 minutters cool down for de godt brugte maratonben.

image2

Jeg spørger til hans tid, og han fortæller med slet skjult stolthed, at han har forbedret sin tid med 31 minutter, dvs. et minut mere end det var målet. 3 timer og 30 minutter lyder hans nye tid.

Carsten er ikke i tvivl om, at det tilfredsstillende resultat et langt stykke henad vejen skyldes hans 10-15 minutters yogarutiner. Hans næste mål er at få integreret noget mere yoga i sit træningsprogram. Måske en ugentlig yogatime udover de stræk, han selv laver. Det er er et realistisk mål, siger han, og smiler stålsat. Han har mange gange takket kæresten, Anette, for at have introduceret ham til yogaen.